onsdag 7 mars 2012

Kostnad per betygspoäng

Dagens Samhälle hade för en tid sedan en artikel om "betygskostnader" och trumpetade ut bland annat att Danderyd "toppar listan", de fick ut mest betyg för minst pengar. Detta kallas för kostnad per betygspoäng och förkortas ibland, inte helt ologiskt, kpb.

Jag ska säga det enkelt, jag tycker inte om den här jämförelsen, jag tycker inte om att beräkna en kostnad per betygspoäng. Mitt huvudargument är att vi inte jämför samma sak.

Jag vill inledningsvis illustrera detta med en liten jämförelse. Kostnaden för att bygga en BMW och en Skoda är inte detsamma (*), kostnaden per bil är betydligt högre för BWM än för Skoda. Alltså är Skodas bilar att föredra? Jag vet att många föredrar Skoda och inget ont om det, men jag tror att de flesta kan intyga att det är stor skillnad på bilarna. Att då göra en jämförelse med enbart kostnaden per bil blir ganska ointressant.

På samma vis är det när vi gör jämförelse av kostnaden per betygspoäng, där vi helt enkelt jämför äpplen med päron, slänger in en och annan banan och tycker denna fruktsallad är bra. Om alla skolor uppvisade exakt samma betyg skulle jämförelsen vara intressant, om dessutom alla elevers grundförutsättningar var desamma. Nu vet vi alla att det inte är sanningen.

Jag har tyvärr inte några siffror på detta och dristar mig ändå att hävda att ett stort antal elever skulle klara godkända betyg med betydligt sämre skollokaler och betydligt färre lärare än de har tillgång till idag. För varje försämrad resurs är det en försämrad möjlighet för någon elev och blott enstaka elever försämrar knappt den totala betygspoängen i kommunen. För eleven spelar det däremot enorm roll och samhällsekonomiskt kan det göra stor skillnad med en elevs möjligheter att bli självförsörjande.

Att just Danderyd toppar listan är väl kanske något av en ironi. Danderyd är en av Sveriges till ytan minsta kommuner, den kommunen med högst medelinkomst och högst utbildningsnivå. Utifrån de förutsättningarna kanske det inte är så konstigt att de toppar listan. Samtidigt ska erkännas att de även har bra betyg i Danderyd, så det har inte gått ut över eleverna särskilt mycket att det är en låg kpb där, jag är dock inte beredd att generalisera särskilt mycket kring att det går att få bra betyg utan att satsa mer resurser baserat på Danderyd och deras förutsättningar.

Kort sagt, marginalkostnaden per betygspoäng kan generellt antas vara väldigt låg för låga totala betygspoäng (många elever klarar godkända betyg med väldigt lite resurser) och väldigt hög när det närmar sig toppbetyg. Att sträva efter ett "bra" kpb är bara vettigt när alla elever når samtliga mål (eller ännu hellre, när alla elever når maximala betyg). Fram tills dess är varje krona en satsning på eleverna och en investering i framtiden.



(*) Jag är väl medveten om att tillverkningskostnaden inte exakt hänger ihop med konsumentpris, kunden är beredd att betala extra för märke och mycket annat också. Det tar inte bort effekten av jämförelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar