torsdag 14 juni 2018

Valet närmar sig och övertrampen börjar

Eleverna har nog med press på sig idag som det är och att ha ett parti som kallar dem misslyckade om de "bara" får godkänt i matte lär inte minska den pressen. ..jag kommer inte att se ner på de elever som får godkänt, så som Liberalerna tycks göra.



Det märks på många håll att det närmar sig val. Jag är förstås på "insidan" av det mer än många andra, då jag har rollen som biträdande valledare i Kristinehamns Arbetarekommun. Och större än så, jag kandiderar åter till en politisk position; jag är Socialdemokraternas kandidat till ordförande i Skolnämnden. Det är de frågorna som ryms under skolnämndens paraply som intresserar mig allra mest och som jag spenderat överlägset mest tid med. Jag ser verkligen fram emot att aktivt få arbeta med de frågorna i nämnden igen.





Det är fler som är ute efter makten i Kristinehamn och redan nu tycker jag att vissa utspel gått över gränsen för vad jag är beredd att tyst acceptera. Liberalerna delade följande bild på sin facebooksida i veckan innan skolavslutningen:




Jag förstår att de bara är ute efter att klaga på den politiska ledningen och det förvånar mig inte det minsta. Men när de skriver att varannan elev "misslyckas" med matten, samtidigt som det de menar är att hälften av eleverna har betyget E eller F, där majoriteten har E som är ett godkänt betyg, så funderar jag på vad Liberalerna håller på med. Att säga att elever misslyckats när de får ett godkänt betyg i matte? Vet inte Liberalerna att E är ett godkänt betyg, motsvarande gamla tiders 3a, eller lite mindre gamla tiders G? Är Liberalerna medvetna om att det var deras egen partiledare som införde detta betygssystem?


Eric Hesselius, Liberalernas man i Skolnämnden, försvarar sitt uttalande på facebook med att ambitionen måste vara högre än att eleverna ska få godkänt. Jag motsätter mig inte på något vis högre ambitioner, men inga som helst ambitioner duger som ursäkt för att säga att elever misslyckats.


Kollar vi dessutom bakåt, så ser vi att läsåret 2009/2010, de senaste året då Liberalerna var vid makten i Kristinehamn, hade 61% av eleverna ett godkänt betyg i matte, samt ytterligare 7,3% som inte hade godkänt betyg. Liberalerna kan säkert räkna ut att detta är långt över hälften av eleverna som gick ut då som hade motsvarande dagens E eller lägre. Kanske var ambitionsnivån högre hos Liberalerna då också, men det var resultatet de åstadkom.





Eleverna har nog med press på sig idag som det är och att ha ett parti som kallar dem misslyckade om de "bara" får godkänt i matte lär inte minska den pressen. Jag lär väl få svar på detta att jag saknar ambition för ungdomarna om jag "nöjer mig" med att de får godkänt. Jag ser gärna att alla elever får toppbetyg i alla ämnen, men jag kommer inte att se ner på de elever som får godkänt, så som Liberalerna tycks göra.





Ambitioner för skolan har jag och jag ska kämpa varje dag för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för att alla elever i första hand ska nå de nationella målen och sina personliga mål och att möjlighet finns att från den basen nå hur långt som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar