fredag 9 september 2016

Första riktiga insatsen (upplevelse)

Jag har gjort något som gör skillnad. Jag fick kämpa en del med mig själv och det gav resultat.

I Sverige är alla medborgare registrerade för att rösta. Vi får ett brev innan valet som talar om för oss var vi ska rösta och på plats finns en röstlängd där vi "bockas av" när vi röstar. Så är det inte i USA. Där måste du registrera dig för att få rösta. En delstat, Oregon, har precis infört ett nytt system, där alla som får utfärdat ett körkort eller id-kort blir införda i en röstlängd, om du inte aktivt säger nej till det. Elva delstater ger möjlighet att registrera sig även på valdagen. Övriga delstater kräver registrering för att rösta 2-4 veckor före valet. Pennsylvania som jag lutar åt att åka till stänger sin registrering redan den 11 oktober, innan jag åker till USA. Det är dock inte så att du bestämmer vem du röstar på redan vid denna registrering, så visst finns jobb kvar att göra även efter, men det är ännu viktigare nu att påverka.

I torsdags började jag ingå i Pennsylvanias "telefonbank" och fick min första lista att ringa på. Via ett system på Internet fick jag fram vem jag skulle ringa härnäst, tillsammans med information om tidigare kontakter kampanjen haft med dem och ett talarmanus. Mina samtal resulterade i att en person anmälde sig för att delta på en kampanj i nästa vecka för just registrering för att rösta. En volontär till som gör en insats, tack vare telefonsamtal som jag ringt. Jag tycker det känns jättekul.

Det var helt klart en utmaning att börja ringa till främmande personer med ett annat modersmål än mig, som lever på ett helt annat sätt, någon helt annanstans. Vilka frågor kunde jag få? Skulle de förstå mig, skulle jag förstå dem? Jag kan inte säga att det inte fanns en viss nervositet i mig, men det gick bra. Jag övervann oron och fick något gjort och det gjorde skillnad. Det var början, det kommer att bli många fler samtal och väl på plats kommer det bli ännu enklare att göra något. Jag är så taggad och ser fram emot varje nytt steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar