onsdag 7 september 2016

Hur kan någon rösta så? (politisk)

Läste nyligen en artikel i DN om hur alla de andra länderna än USA i G20 (de 20 största ekonomierna i världen) förutom Ryssland skulle föredra Clinton över Trump. Att Ryssarna vill ha Trump har förmodligen också en anledning som DN inte nämner; att Trump vill minska anslagen till Nato och säger att han inte har några planer på att försvara Baltikum vid en invasion.

Men resten av länderna och många europeiska länder som inte tillhör G20 visar enligt undersökningar tydligt att de föredrar Clinton. Jag uppfattar att många av de jag pratat med om mitt deltagande i valet inte alls kan förstå hur någon amerikan kan rösta på Trump. Jag kan inte säga att jag direkt förstår det heller, men jag har i alla fall fördjupat mig i ämnet och dragit några slutsatser baserat på det jag upplevt, läst och pratat med republikanska vänner om. Jag skulle sammanfatta det till två grundorsaker som gör Trump intressant för många av de amerikanska väljarna.

1. Nationalism och missnöje har jag klumpat ihop som den första orsaken, även om det kan vara mycket som ryms i det som jag önskar förmedla och som inte alls behöver innehålla bägge sakerna. Det handlar om en frustration med att politikerna inte kommer överens, att de inte tar "rätt beslut" osv. Mycket av detta har blivit blandat med den nationalism som för länge sedan är långt från den nationalism som jag som barn förknippade med USA. Kanske är det min bild som barn som var felaktig, men då såg jag i alla fall USA som något som innevånarna alltid var stolta över, som stod upp för allas rättigheter osv. Idag handlar den nationalismen istället om att Kina inte ska ta jobben, att mexikaner och muslimer inte ska komma in i landet. Lätt att dra paralleller till ett parti i vår svenska riksdag som enligt mig både agerar som ett missnöjesparti och för nationalism. Och jag kan inte förstå hur någon röstar på det partiet heller.

2. Religion och historia är den andra grundorsaken som jag ser det. Stora delar av USA är djupt troende. Sverige och delar av Europa är väldigt sekulariserade och då är det svårare att förstå den inverkan det religiösa har på det politiska livet. Clinton är uttalad "pro-choice", dvs öppen för abort och hon har kämpat för HBTQ-rättigheter (homosexuella, bisexuella, trans- och queerpersoner) och hon har uttalat en önskan om färre vapen på gatorna. Som traditionell republikan, särskilt djupt troende, så är det så allvarligt att vara pro-choice att många röstar på den andre kandidaten oavsett. Jag har planerat en fördjupning kring detta ämne också lite längre fram.

Att bara döma ut dem som galna för att de röstar på Trump är nog bara kontraproduktivt och även om vi inte kan förstå till fullo, så kan vi komma lite närmare förståelse om vi tittar lite mer på hur det verkligen ser ut i USA. Givet den kontext de lever i, kanske det inte är lika onaturligt, även om det är svårt att förstå det till fullo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar