fredag 4 november 2016

Början av slutkampanjandet

Större delen av kontorsgänget. Foto av Chantale Wong.
Min "fritid" i Pennsylvania är nu slut. Imorgon börjar kampanjen som allt hittills egentligen varit träning och förberedelse för. Från lördag till och med tisdag (valdagen) kommer det att knackas dörr och ringas precis hela dagarna. Jag är i nuläget lite osäker på hur min roll kommer att se ut, förmodligen kommer det att skifta lite mellan dagarna och beroende på vilka andra som håller till vid min "staging location". Lördag ser det ut som att vi mitt på dagen inte kommer att vara så många och då är förmodligen min roll att träna de volontärer som inte knackat dörr tidigare, samt ta emot dem när de kommer tillbaka. Om det är perioder av lugn så kommer jag att ringa samtal under den tiden och om det ser ut att bli längre perioder av lugn kommer jag förmodligen också knacka dörr.

På söndag kommer det en busslast med volontärer från en annan, i valsammanhang mindre intressant, delstat till oss för att knacka dörr. Då blir det förmodligen väldigt mycket jobb med träning, mottagande och rapporterande som jag då är planerad att ta hand om. Hur det verkligen blir återstår att se.

Idag var kampanjmässigt en ganska tråkig dag, då i stort sett allt för lördagen förbereddes igår och det hela börjar i morgon. Det var sista dagen vi alla var på kontoret tillsammans, vilket kändes väldigt tråkigt, det är många av personerna där som jag verkligen uppskattat att få lära känna lite under min tid här.

Med en dag som var planerad att vara ganska lugn hade jag planerat in min sista aktivitet som inte alls hade med kampanjen att göra. En klasskamrat från min tid i skolan i USA bor inte så långt från Philadelphia, så vi hade gjort upp om att träffas i köpcentret i King of Prussia. Jag hade hört att det var ett stort köpcenter, men det var först igår jag insåg hur stor den var. Jag läste då att det var USAs näst största köpcenter. Tydligen går det att få fram på näten att den är störst också (i mängd uthyrd yta), men jag uppfattar ändå att Mall of America är större. Hur som helst, den var enorm. Efter nästan två timmars promenerande runt var det egentligen första gången jag gick på samma ställe för andra gången. Hade efter den promenaden en fantastisk lunch med min gamla klasskamrat, mycket inspirerande och intressant samtal.

De två föregående dagarna har jag jobbat intensivt med förberedelser av material inför helgen och måndag-tisdag. Allt material har printats centralt och kördes ut till oss för sortering. Det kom runt 25 lådor material till oss, dock skulle en del av det ganska omgående vidare till andra kontor för sortering, men det var rejäla mängder som skulle sorteras av oss. Jag som har ett jobb med mycket papper älskade utmaningen av att hitta så effektiva sätt som möjligt att få det sorterat så som vi ville. I den första delen övertygade jag mina sorteringskamrater till att göra på "mitt" sätt, vilket sedan uppskattades mycket. Det gick lite sämre med mina senare förslag, men utifrån ramarna vi hade uppfattar jag att jag hittade ett rätt effektivt sätt att köra igenom allt. Trots vissa effektiviseringar så blev det många, många timmars sorterande. Det var dock mestadels ett trevligt jobb där vi kunde prata och skratta, lyssna på musik och ha det hyfsat skönt samtidigt.

Senaste gången jag ringde samtal kände jag mig plötsligt oväntat bekväm med, kanske kom jag till slut till punkten som jag längtat efter. Däremot är det ett ofrånkomligt faktum att jag inte är i närheten av lika effektiv och duktig på samtalen som vissa av de på kontoret. Några av de som ringer där är verkligen helt otroligt bra på samtal. Jag har lyssnat och försökt lära mig av dem och kan konstatera att jag har en lång väg kvar att vandra där, men jag har absolut lärt mig massor.

Eventuellt blir det en aktivitet lördag eftermiddag som kanske kan ses som lite fritid. Det är ett Hillary-event i Philadelphia där Katy Perry kommer att uppträda och där Hillary själv ska vara på plats. Det är planerat att vara tämligen lugnt framåt kvällen med nya deltagare till dörrknackningen, så förhoppningsvis kan jag smita ifrån lite tidigare och springa iväg på det. Det är ju ändå ett event som tillhör kampanjen, även om det knappast tillför kampanjen något att jag är där. Det vore dock lite grädde på moset att få vara med på riktigt på ett av de där stora eventen vi ibland brukar se på tv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar