tisdag 1 november 2016

Historiens vingslag och dagens händelser

Igår och idag blev politiken mer påtaglig för mig än tidigare på två sätt. Igår besökte jag Liberty Bell  och Independence Hall. Det var i Indepence Hall som USA blev USA, där förhandlades och undertecknades självständighetsförklaringen och därefter konstitutionen (USAs grundlag). Även om det här inte är så länge sedan, i jämförelse med Sveriges historia, kändes det speciellt att stå i samma sal som "the founding fathers" förhandlade och slutligen bestämde sig för att skapa ett självständigt USA. Extra intressant att det var just bara män som deltog då och att jag nu arbetar för att se till att en kvinna blir President.
Under guidningen berättades hur alla till slut kunde enas om en skrivning av konstitutionen, men att det redan något år senare uppstod två partier som hade olika tolkningar av innehållet och på ett vis är det vad politiken i USA handlat om sedan dess. Allt ska gå tillbaka till den ursprungliga idén, men eftersom det inte är ett heltäckande dokument, så handlar det om att tolka och gissa sig till hur det borde vara.

Det andra som var särskilt påtagligt idag var att jag skulle ta en tur in till Philadelphia igen på morgonen, vilket inte var så enkelt som det var tänkt pga att de som kör stora delar av lokaltrafiken strejkar. Det är första gången jag upplever en strejk i USA vad jag kan minnas. Anledningen till strejken är enligt tidningsrapporterna huvudsakligen pensionsavtalen. Det är inte alls olikt hemma, även om nivåer och sådant säkerligen är helt annorlunda. Jag tänkte både på de som strejkar och vill ha bättre villkor och alla de som inte klarade av att ta sig dit de ville i morse. Även om de jag pratade med sympatiserade med de som strejkade, så var det flera som hade jättesvårt att ta sig till sina jobb. Och det är många som lever på marginalen här, området där jag håller till är blandat, till stor del måste jag dock säga att där jag knackat dörr finns det många som inte har särskilt många dollar till övers.

I övrigt en dag som inte avvek så mycket från andra dagar i kampanjen. Jag har knackat dörr, sorterat papper och pratat med folk på kontoret. En sak som stack ut var att jag fick presentera mig och prata lite om valet och mitt valarbete (utan att nämna vilken kandidat jag stöttar) för en grupp scouter. Väldigt kul och intressant.

Imorrn gör jag ett nytt försök att åka in till Philadelphia trots att strejken fortfarande pågår och sedan blir det lite möten och förmodligen en ganska vanlig kampanjdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar