tisdag 8 november 2016

En timme kvar

När jag skriver det här är det mindre än en timme kvar av röstningen i Pennsylvania. Om det är en kö klockan 20.00 lokal tid, så har väljarna som står i kö vid det klockslaget rätt att rösta, även om rösten avläggs först efter det.

Det har varit en händelserik dag för att uttrycka det milt. Vi har haft så mycket volontärer som kommit in till vårt kontor idag. För att få ut dem till dörrknackning så snabbt som möjligt har jag varit med och hållit i utbildningar fortlöpande, vilket gör att jag höll runt ett tiotal utbildningar. Jag hann även med att ta en promenad själv och knackade dörr och på min promenad fick jag flera samtal med sådana som inte var med på min lista, utan som såg att jag var ute och ville prata för att det var valdag och slutligen klämde jag in några telefonsamtal. Det har varit fantastiskt inspirerande idag.

Inga relevanta resultat har kommit in ännu, men jag har fått indikationer på att valdeltagandet i Pennsylvania är avsevärt högre än i de senaste valen. Högt valdeltagande i Pennsylvania lär gynna Hillary, och de sista opionsundersökningarna har pekat på riktigt bra siffror för Katie McGinty som försöker få en mycket viktig plats i senaten. Jag känner mig väldigt hoppfull om Pennsylvania, vilket gör att jag är minst lika hoppfull om en total vinst, både Hillary till president och en senat som har en majoritet av demokrater. (Eller en 50/50, i vilket fall vicepresidenten fäller avgörandet).

Om en stund packar vi upp vår staging location för sista gången och beger oss först ut för att kolla köer till vallokaler och sedan till lokalkontoret för att ringa lite samtal till delstater som ännu inte stängt sina vallokaler. Sedan bär det av till valvakan för Pennsylvania som hålls just i Philadelphia.

Jag kan inte riktigt fatta att det nästan är slut. Det här som jag jobbat för så länge, längtat efter och kämpat med. Det har varit långa dagar och så mycket jobb att jag blivit alldeles dagvilsen. Men om ett par timmar är det inget vi kan påverka mer, snart är det avgjort. Det vi har gjort har varit fantastiskt och jag känner mig väldigt glad och stolt över att få ha varit en del av det här. Tack alla ni som hjälpt mig att göra detta möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar