torsdag 11 augusti 2016

Dags för politiskt äventyr

Under devisen ”ingen kan göra allt, men alla kan göra något” har jag bestämt mig för att göra något. Den 25 oktober åker jag till USA för att delta i kampanjen för Demokraterna och Hillary Clinton. Det är ett sätt att få uppleva händelsernas centrum när valet om vem som ska vara President under de kommande fyra åren i världens största ekonomi (beroende på hur beräkningen görs) och landet med världens starkaste militärmakt genomförs. Jag tror att även för en svensk är det viktigt vem som har ansvar för Ovala rummet i Vita Huset. USA står för nästan en fjärdedel av världens bruttonationalprodukt, vilket innebär att den påverkan USA väljer att göra på miljön är enorm, att handel över hela världen påverkas av vilka tullsatser USA väljer på importerade varor, hur USA väljer att involvera sig i olika konflikter kan påverka miljontals människor osv.

Jag är inte amerikansk medborgare och kan således inte avlägga min röst, trots att jag anser att valet kan påverka mig. Istället för att avlägga en egen röst, kommer jag att under två veckor kampanja för det jag är övertygad om är det bästa alternativet, Hillary Clinton och Demokraterna.

Det är lätt att få uppfattningen att det bara handlar om val av President, men samtidigt är det val till representanthuset där idag republikanerna har majoritet och för 34 av de 100 platserna i senaten. Även i senaten har republikanerna majoritet (54 av 100 platser) och av de 34 platser som det nu röstas om hålls idag 24 av republikaner. Och det hålls ett antal guvernörsval, samt ett stort antal lokalval.

Presidentvalet är förstås det som media är inriktat på och visst är det så att presidenten har en väldigt stor makt och ett ännu större ansvar, men vilka som styr i övrigt har också stor betydelse.

Jag ser enormt mycket fram emot att få delta i kampanjandet och jag har för avsikt att dela med mig av mina känslor och upplevelser. Vissa av mina inlägg kommer att få en ganska tydlig karaktär av beskrivning av valsystemet och andra tekniska och taktiska detaljer. Dessa kommer jag att i rubriken till inlägget notera som 'politik', medan övriga inlägg kommer att bestå mer av mina känslor kring valet och min resa, samt de upplevelser jag får vara med om. Eftersom upplevelserna egentligen börjar först när resan påbörjas, kommer närmaste tiden att bestå endast av 'politiska' poster och mina tankar och spekulationer, medan tiden för resan kommer att bestå huvudsakligen av upplevelser och känslor.

88 dagar kvar till valet, 75 dagar till planet lyfter mot Washington DC.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar