fredag 28 oktober 2016

Första hela dagen

Första hela dagen på kampanjkontoret genomförd och det finns verkligen hur mycket som helst att lära. Jag känner verkligen att jag är på rätt ställe, även om det säkerligen är så att det finns många andra ställen som kunnat erbjuda liknande möjligheter. Jag befinner mig inte i själva Philadelphia, utan bor i volontärboende (dvs hemma i en familjs gästrum) i förorten Lansdowne och kampanjar från ett kontor i Darby (3 km mellan dessa), strax väster om Philadelphia. Det är fantastiska människor både som jag bor hos och som jag jobbar med på kontoret och det är ett viktigt område att vinna för att Hillary ska bli president och demokraterna ska vinna senaten.

Dagen började med förberedelser inför helgens dörrknackning genom att jag gjorde i ordning material för de som ska knacka dörr. Först flyers som var framtagna centralt som bygger på att få folk att rösta. Det viktigaste i kampanjen just nu är inte att övertyga människor att rösta 'rätt', utan att få de som vi är tämligen säkra på röstar på Hillary att faktiskt gå till vallokalen och rösta. Sedan gick stor del av dagen till att sortera kartor, talarmanus mm för dörrknackarna, samt att ringa och bekräfta att de som lovat att komma vid olika tider under helgen för att knacka dörr faktiskt kommer, eller boka om de som fått förhinder eller så. Jag ringde ett antal bekräftelsesamtal, men måste säga att jag fick kämpa. Även om jag är van att prata engelska, så är det ibland tufft att förstå en dialekt och en samtalston jag inte är van på telefon, samtidigt som lokalen där vi är ofta är väldigt högljudd då många ringer samtidigt och andra har möten eller pratar med varandra precis intill. De andra som är på kontoret sköter sina samtal så otroligt professionellt, vilket ytterligare förstärker min osäkerhet för telefonandet. Jag ställde frågan till min organizer om de fått mycket träning innan de började ringa, eller om det mest är erfarenhet. Hon svarade att det var en del träning inför, men framförallt hade de alla på kontoret ringt hundratals samtal varje dag sedan i somras, vilket så klart med tiden gör att de blir bättre. Jag ringde inga hundratal samtal, men totalt på en och en halv dag har det ändå blivit ett gäng. Kanske finns det hopp om att jag känner mig lite mer tryggare också med tiden.

Enligt fivethirtyeight är Florida nu ganska ointressant för valet till senaten. Republikanen Rubio leder stabilt över Patrick Murphy och det är sex delstater som är närmare att byta till demokraterna. Demokraterna behöver vinna minst tre av de sex delstaterna för att ta kontrollen över senaten och Pennsylvania är en av de sex.

Planen för idag är ungefär som den igår, med skillnaden att jag ska delta i lite fler möten. Något möte för att förbereda och träna mig inför mina uppdrag i helgen och något som egentligen inte rör mig, men som jag ska få lyssna in på för att lära mig lite mer om organisationen. Ännu en kul och lärorik dag väntar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar