lördag 8 oktober 2016

Är presidentvalet över? (politisk, aktuellt)

Skulle inte tro att någon missat den inspelning som släpptes via Washington Post i fredags där Trump uttalar sig minst sagt olämpligt. (Och nya liknande saker dyker nu upp). Efter detta passade många republikaner på att meddela att de inte stöttar Trump till president. Där är det enkelt att tänka att allt är över, och jag tror ärligt talat att det är det. Jag tar dock inte ut segern i förskott, mer än att jag känner mig väldigt hoppfull. Det är en månad kvar till valet och mycket kan ännu hända, det är inte som något val vi sett tidigare. Flera tunga republikaner uppges uppmana Trump att kliva av, samtidigt som i alla fall inte jag fått något klart svar på vad som skulle ske om han gör det. Förtidsröstandet är redan igång och Trump lär ju ha fått av de rösterna, vad skulle hända med dem? Och vem skulle egentligen ta över som kandidat istället för Trump? Vicepresidentkandidat Pence eller någon av de som deltog, men inte vann primärvalet?

Trump själv säger att han absolut inte kommer att avbryta. Samtidigt är det en karl som inte verkar särskilt glad i ett förlora. Om han inser att han kommer att förlora, varför skulle han inte hoppa av och sedan, på Trumpskt manér, säga att han aldrig egentligen menade att bli president, han tjänar ju mer på att göra affärer eller liknande.

Det är också en stor fråga vad mer vi har att vänta. Allt fokus ligger på att Trump inte kan få särskilt många röster nu, men mycket kan ännu hända Hillary också. Delar av ett av hennes dyra "hemliga" tal har just läckt och hot finns om mängder med mer information.

Debatten natten mellan söndag och måndag lär ju bli otroligt intressant. Det lär ju inte bli lätt att diskutera sakfrågorna under nuvarande omständigheter. Kommer Trump att fullfölja debatten? Räkna med att jag kommer sitter klistrad framför TVn i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar