tisdag 25 oktober 2016

Miljö och vapen

Resan är påbörjad, men det är många timmar till kampanjandet på plats kan börja. Sitter på bussen till Arlanda och passerade just solcellsparken utanför Västerås när jag började skriva. Det fick mig att tänka på hur lite intresserad Trump tycks vara ävan av miljöfrågor. I en intervju med Fox News i oktober 2015 fick han frågan om det var några departement han skulle ta bort och han svarade att han skulle ta bort departementet för miljöskydd (Environmental Protection), eftersom de kommer ut med begränsande regler hela tiden. Motfrågan är vem som ska skydda miljön då och Trump svarar att "Miljön klarar sig bra. Vi kan säkert göra någonting, men du får inte förstöra för affärer" (min översättning).

Bernie Sanders var förstås den stora miljövännen och jag har läst och hört många inlägg om hur dålig Clinton skulle vara, men hennes förslag är ambitiösa och jag tror hon menar allvar. Att sedan lyckas med begränsande lagstiftning i USA är nog inte helt enkelt, men saknas ambitionerna som hos Trump, så lär det snarare bli värre än bättre.

Första delen av min bussresa lyssnade jag på Amy Schumers bok och kom till den delen där hon pratar om vapenlagarna. Två personer blev skjutna i en biograf som visade hennes film Trainwreck av en person som enligt henne inte borde kunna ha ett vapen. Det tycks helt omöjligt att få igenom lagar om minsta begränsning kring vapen, sådant som torde vara självklart. Att Hillary vill begränsa vapenlagarna, om än lite, är ett argument som framhållits väldigt mycket från Donald och vapenlobbyn. De förslag som Hillary har räcker inte på långa vägar, men inte ens det lilla kommer att gå lätt.

Till stor del är vapenfrågan också en kvinnofråga. Vapenlobbyn hävdar att de vill ha sina vapen för att "hindra onda med vapen". Frågan är hur många onda med vapen som hindras i kontrast till hur många som dödas som inte var onda. Mer än hälften av de kvinnor som mördas av vapen i USA mördas av sin partner. Finns det vapen i hemmet så är det inte svårt att dra slutsatsen att ett bråk löper större risk att sluta riktigt illa.

Förhoppningsvis kan Hillary ta steg i rätt riktning i bägge dessa mycket viktiga frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar