onsdag 18 januari 2012

Tjänstemannastyre?

Hur kan en tidigare kommunal tjänstman, Lars Nilsson fd planeringschef, skriva en insändare i tidningen och där för världens ögon teckna ner:
Jag vet, även om jag inte kan leda det i bevis att om vi sålt till den som betalade mest, så hade vi fått en köpare som inte hade haft kraft till att göra detta?
(Tyvärr ej ordagrant, då jag inte har tidningen framför mig just nu).

Den informationen delgavs aldrig Kommunfullmäktige. Även om det inte finns bevis, eller om det handlar om hemliga bevis, så hade nog den delen behövt lyftas för att undvika det som vi nu hamnade. Kommunfullmäktige är högsta beslutande organ i frågan och där vi vi inte tillgång till all behövlig information. Är det en tjänsteman som på egen hand, med eller utan egna bevis för sin tes, som ska styra kommunen? Jag var med i kommunfullmäktige och tog beslut kring campingförsäljningen och den information som Lars hänvisar till som den viktigaste pusselbiten i valet av entreprenör tas inte upp vare sig i handlingar eller under mötet.

Om uppgifter hålls borta från den beslutande församlingen, kan vi verkligen skylla på personer som överklagar då? Är det överklagandena som tar tid och kostar pengar, eller är det bristen på korrekt information från början som är orsaken till att det blir överklaganden och den bristen som orsakar kostnaderna?

Vad hade hänt om fullmäktige fått all information och korrekt information? Hade fullmäktige "valt fel" då? Är det då rätt att hoppa över några steg i den demokratiska trappan?

Politikerföraktet är redan ganska stort, hur svårt kommer det dessutom att vara att lita på kommunens tjänstemän efter detta? Särskilt om ingen erkänner att det här faktiskt var fel. Jag ser fram emot efter-programs-debatten och hoppas att den leder fram till att det är ökad demokrati, inte minskad, som är vägen framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar