tisdag 17 januari 2012

Lurad, än sen då?

Den 27e maj 2010 blev jag förd bakom ljuset. Jag var tjänstgörande ersättare i Kristinehamns Kommunfullmäktige, min andra tjänstgöring. Till detta fullmäktige fick jag bristfälliga handlingar och dessutom, har jag lärt mig efter den dagen, presenterat direkta lögner för mig. Gör det att jag ska vara arg och besviken? Självklart. Ska jag vara det för min skull, att jag har blivit lurad? Nej, knappast, tror inte jag är mer eller mindre lättlurad än någon annan och ibland blir jag lurad. Jag överdriver inte betydelsen av det.

Däremot, det som verkligen upprör mig, är att demokratin blev lurad den dagen. Någon eller några valde att förleda Kristinehamns högsta politiskt beslutande organ och lyckades med det. Sverige är ett av världens mest demokratiska länder och ändå kan demokratin köras över så här lätt. Hur kan jag känna mig trygg över demokratin fortsättningsvis när jag ser detta? Hur ska jag kunna vara övertygad om att handlingarna jag får från tjänstemännen är korrekt, när jag uppmärksammas på dessa direkta felaktigheter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar