tisdag 3 januari 2012

Nämndemän i domstolarna

Debatten har börjat lägga sig innan jag kommer till ämnet, ändå tycker jag att ett viktigt sätt att se på det inte belyst på de ställen jag läst och lyssnat. Debatten gäller ytligt sett om vi ska ha nämndemän, utan djupare juridisk kunskap, invalda av politiker som dömande i en rättegång. Som bakgrund till att vi har det systemet är att det skulle införa 'sunt förnuft' till domstolarna. Hur det blev just de politiska partierna som utsåg nämndemännen har jag inte fördjupat mig i, kan bara konstatera att om valresultatet speglar utnämningarna av nämndemän, är nämndemännen tillsatta i viss enighet med folkets uppfattningar. Samtidigt vill vi förstås undvika rent politiska domar.

Argumenten är starka, både för och emot, framförallt tycker jag det rört sig om ålders- och könsfördelning, andel utlandsfödda, från "fel" politiska partier osv, samt kompetensen. Och med kompetensen kommer vi in på de två saker jag vill ta upp, där jag börjar med en enkel jämförelse med USA's jury-system. Genom alla amerikanska filmer vi sett, vet vi alla att de har en jury om 12 personer och en domare. Juryn tas ut genom jury-duty, där man på sin höjd vid enstaka tillfällen i livet är med om en rättegång. Våra svenska nämndemän väljs för en mandatperiod och sitter ofta flera, vilket gör att kompetensen onekligen torde vara ganska mycket större.

Att endast ha juridiskt skolade som dömer, tyder mer på en önskan om att gå mot ett system där det är lagens bokstav som gäller, precis som jag uppfattar att USA, trots jury-system, har. Vi skrattar ofta åt galna stämningar på andra sidan Atlanten där någon fått rätt och fått hiskeliga summor pengar, vi läser om uppenbart skyldiga brottslingar som går fria pga en teknikalitet. Är det inte precis det juridiska bokstavstroendet vi rör oss emot om vi väljer att enbart ha skolade jurister i domstolarna, istället för representanter från icke-jurister som ser mer till sunt förnuft än lagens bokstav?

Systemet är inte perfekt och jag har funderat på hur jag skulle bygga upp ett rättsväsende om jag fick designa ett nytt samhälle från början. Jag kan inte se ett system som självklart sticker ut som det allra bästa tyvärr, så jag får sitta vid ritbordet lite till. Tills jag kommit fram till något annat ser jag gärna att nämndemannasystemet finns kvar ungefär som idag, samtidigt som jag inte har något emot en översyn av det, kanske kan det ge mig lite mer idéer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar